В англійській мові існує кілька типів запитань: загальні, спеціальні, альтернативні, розділові. Так, вони можуть бути різними — залежно від того, що саме ми хочемо дізнатися.
Серед них є ще один тип — запитання до підмета. Хоча вони й не підпадають під звичні правила побудови, але є досить простими у використанні.
Сьогодні ми детально розглянемо правила їх застосування та інші особливості.
Що таке запитання до підмета і чим вони особливі?
Запитання до підмета або subject question — це граматична конструкція, що застосовується для з‘ясування виконавця дії в реченні.
Нагадаємо, що підмет — це головний член речення, який вказує на особу, явище чи предмет і відповідає на питання «хто?» або «що?».
Запитання до нього в англійській мові мають свої переваги. Наприклад, їм не потрібні допоміжні дієслова do/does/did, якщо це не зумовлюється часом або конструкцією.
❌ Who did call you?
✅ Who called you?
Також вони значно простіші, ніж здається: достатньо замінити підмет питальними словами who/what, зберігши решту частин речення.
Kate made this cake — Кейт приготувала цей торт.
Who made this cake? — Хто приготував цей торт?
Такі запитання не потребують інверсії, оскільки питальне слово і є підметом.
Як правильно будувати питання до підмета?
Запитання до підмета будуються за формулою:
Question word + verb + the rest of the sentence + ?
Завдяки такій схемі, стверджувальне речення легко перетворюється на запитання.
- Who writes poems? — Хто пише вірші?
- What broke the window? — Чим розбили вікно?
- Who invited you to the party? — Хто запросив тебе на вечірку?
Коли не використовуються допоміжні дієслова?
Варто зазначити, що у запитаннях до підмета в англійській мові не використовуються допоміжні дієслова do/does/did, тому що:
- Питальне слово who/what, рідше which виконує роль підмета.
- Наступним членом стоїть присудок — як у стверджувальному реченні.
- Відсутня інверсія, тобто не змінюється порядок слів, як у класичних запитаннях.
This book inspired many students — Ця книга надихнула багатьох студентів.
What inspired many students? — Що надихнуло багатьох студентів?
Для порівняння, варто розглянути питання до додатка.
Who did this book inspire? — Кого надихнула ця книга?
Тут ми запитуємо про об’єкт дії — many students, а не про того, хто її виконує — this book. Саме тому використовується допоміжне дієслово did.
Закінчення -s/-es у теперішньому часі
Коли ми ставимо запитання до підмета в Present Simple, важливо пам’ятати одне правило: дієслово завжди стоїть у формі третьої особи однини — навіть якщо підметом є множина.
Це означає, що ми додаємо закінчення -s або -es до смислового дієслова.
- Who teaches you English? — Хто викладає тобі англійську?
- What makes her happy the most? — Що робить її щасливою найбільше?
Приклади побудови
Для того, щоб краще орієнтуватися у темі, пропонуємо ознайомитися із наступною таблицею.
Час | Формула | Приклад |
---|---|---|
Present Simple | Who/What + Vs + ..? |
|
Past Simple | Who/What + V2 + ..? |
|
Future Simple | Who/What + will + V + ..? |
|
Модальні дієслова: can, must, could, should, may, will
Модальні дієслова здебільшого використовуються для вираження можливості, дозволу чи припущення. Коли ми формуємо питання до підмета, модальні дієслова відіграють важливу роль.
Створення схеми subject question разом із модальними дієсловами зовсім не відрізняється від тих, що обговорювалися раніше. Єдине, що до прямого порядку слів додається модальне дієслово.
На кшталт:
- What could have happened while we were away? — Що могло статися, поки нас не було?
- Who should set the table for the guests? — Хто повинен накрити стіл для гостей?
- What can I say to make things better? — Що я можу сказати, щоб поліпшити ситуацію?
- Who must lead the team during the upcoming tournament? — Хто повинен очолити команду під час найближчого турніру?
- Who may need a visa for this destination? — Кому потрібна віза для цього напрямку?
- What will happen if it rains during our hike? — Що станеться, якщо під час походу піде дощ?
Як створювати конструкції з to be?
Дієслово to be, аналогічно до модальних, має свої правила побудови та особливості. З головного — воно не переміщається перед підметом та поєднується із допоміжними дієсловами.
Ось невеличка таблиця, в якій відображено вживання конструкції to be в межах теперішнього, минулого й майбутнього часів.
Часова форма to be | Формула | Приклад |
---|---|---|
Present Tense | Who/What + am/is/are + ..? |
|
Past Tense | Who/What + was/were + ..? |
|
Future Tense | Who/What + will be + ..? |
|
Питання до підмета з there is/there are
Якщо ми хочемо сказати, що щось існує або перебуває десь, використовуємо конструкції there is/there are.
- There is a book on the table — На столі лежить книга.
- There are many people in the room — У кімнаті багато людей.
У такому разі хоча підмет і не розташований на початку речення, однаково замінюємо його питальним словом.
What/Who is/are there + ...?
- What is there behind the door? — Що знаходиться за дверима?
- Who is there outside? — Хто там надворі?
Як уникнути поширених помилок?
У процесі створення запитання до підмета, студенти часто припускаються схожих помилок. Ми підготували короткий огляд деяких із них.
Додаткове допоміжне дієслово
Нагадаємо, що у запитаннях до підмета не варто додавати допоміжне дієслово do/does/did, адже підмет стоїть на першому місці.
Плутанина із запитанням до додатка
У запитаннях до додатка ставимо допоміжне дієслово, бо підмет залишається. У запитаннях до підмета ми не вживаємо допоміжного слова, адже він — фокус нашого речення.
- Who do you see? — запитання до додатка, де who об‘єкт дії.
- Who sees you? — запитання до підмета, де who підмет.
Зміна порядку слів
Запитання до підмета не потребує зміни порядку слів. Усе залишається як у звичайному реченні, тільки замість підмета ставимо who або what.
There is/are з неправильним порядком слів
❌ What there is on the table?
✅ What is there on the table?
У конструкціях не можна починати питання з there. Спочатку ставиться питальне слово, далі — дієслово to be, і тільки потім — there.
Як відповідати на питання до підмета
Відповідь на запитання до підмета зазвичай подається у скороченій формі й містить підмет та допоміжне дієслово у відповідному часі.
- Who is interested in this topic? — We are.
Хто зацікавлений в цій темі? — Ми.
- Who is responsible for this mistake? — Julia is.
Хто несе відповідальність за цю помилку? — Юлія.
Також вона може містити повну, розгорнуту відповідь.
- Who is making that noise? — The children are making that noise.
Хто галасує? — Це діти галасують.
- What is missing from the report? — The conclusion is missing from the report.
Що відсутнє у звіті? — У звіті відсутній висновок.
FAQ
Чи можна ставити запитання до підмета у всіх часах?
Так, запитання до підмета можливі в різних граматичних часах. Змінюється тільки форма дієслова відповідно до часу.
Приклад:
- Who is singing? — Present Continuous.
- Who called you yesterday? — Past Simple.
- Who will be there tomorrow? — Future Simple.
Чому у запитанні до підмета не треба ставити do/does?
Тому що підмет і є тим, про кого/що ми запитуємо, і займає звичне місце в реченні. Тож структура залишається ствердною, а допоміжне дієслово є зайвим.
Чи можна використовувати іменники замість Who/What у відповіді?
Так, у відповіді ми замінюємо Who/What на конкретний підмет — особу, річ або явище.
Приклад:
- Who is talking? — The teacher is talking.
- What made that sound? — A cat made that sound.
Перевірте свої знання
Тепер, коли ви добре розумієте, як ставити запитання до підмета — це ще один крок на шляху до впевненого володіння англійською. Так тримати! Не зупиняйтесь, і далі розвивайте свої знання та навички разом із Cambridge.ua.
Уміння формувати запитання до підмета в англійській мові є важливим для студентів, що прагнуть розмовляти природно й граматично правильно. Такі запитання часто звучать у щоденному спілкуванні, під час навчання, на роботі чи навіть в тестах.
Розуміння цієї конструкції допомагає не лише краще ставити запитання, а й швидко розпізнавати, про що саме говорить співрозмовник — хто виконує дію чи що відбувається.
Зокрема на курсі вивчення рівня ви вдосконалите свої знання та навчитеся підтримувати бесіду на будь-яку тему. Курс допоможе зробити мову живою, чіткою та зрозумілою. А також розвинути інші мовні навички — письмо, читання, аудіювання, наближаючись до бажаного результату.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)