Чому вони “інші”: вчимо англійську зі своїми дітьми

pre-teens-how-to-teach

Якщо ви мама чи тато, і ваша дитина відвідує заняття англійської у школі та мовні курси, але так і не розмовляє іноземною, як рідною, ви, мабуть, думаєте, що ваша дитина “якась не така” або проблема у некомпетентності педагога. Насправді, наші діти просто “інші”. Про те, чим засвоєння мови у дитячому віці відрізняється від підліткового та дорослого, та як допомогти своєму чаду защебетати англійською, йдеться далі.

У якому віці варто починати вивчати англійську?

Більшість експертів погоджуються, що чим раніше дитина почне засвоювати іноземну мову, тим вищими будуть шанси, що вона володітиме нею на більш високому рівні. Однак не обов’язково “чим раніше, тим краще”. Вважається, що найефективніший вік для вивчення іншої мови – від 6 до 13 років.

Однак діти, які починають вивчати мову в ранньому підлітковому віці, часто дуже швидко наздоганяють дітей, які навчаються з більш раннього віку. Що це значить? Мови можна вивчати й пізніше в житті. Попередній досвід та середовище в школі, а також те, як викладається та практикується мова, відіграють життєво важливу роль в оволодінні нею, незалежно від того, якого віку ваша дитина.

Маленькі діти засвоюють мову природнім шляхом; вони самомотивовані та роблять це несвідомо, на відміну від підлітків та дорослих. Діти, як правило, наслідують нашу вимову та розробляють власні правила граматики (які насправді можуть не існувати). Тому будь-яка ідея, що навчитися розмовляти англійською мовою складно, не виникає у них, якщо її не запропонують дорослі (!), які, ймовірно, вивчали англійську мову в більш пізньому віці за допомогою підручників з граматики.

Що заважає дитині засвоювати мову?

Діти надзвичайно допитливі та насолоджуються навчанням через гру та використання своєї уяви: вони спостерігають та копіюють дорослих, виконують певні дії, дивляться на нас та слухають. Діти також вивчають багато чого зі своєї рідної мови, виконуючи вказівки батьків у реальному та змістовному контексті. Наприклад, батько каже: “Подивись на того собаку!” або “Дай мені м’яч!” і дитина це робить. Така взаємодія між батьком і дитиною має чітку причину для спілкування. Так має бути та з будь-якою іншою мовою, яку засвоює дитина.

На жаль, це не завжди так. Ми, дорослі, часто допускаємо помилки, навіть якщо послуговуємося благородною метою – допомогти дитині. Отже, як ми можемо зашкодити:

  • створимо ситуацію, коли дитина почуватиметься незручно, відволікатиметься або якщо ми тиснутимемо на неї;
  • заплутаємо її абстрактними поняттями граматичних правил та їх застосування, які дитині важко зрозуміти;
  • займатимемося діяльністю, яка вимагає від дитини тривалої уваги;
  • даватимемо нудні завдання;
  • будемо занадто багато виправляти дитину, коли вона помиляється.

Усі ці фактори не дадуть дитині змогу нормально засвоювати будь-яку мову. Варто пам’ятати, що ми не можемо змусити дитину вчитися. Ми лише можемо забезпечити сприятливе середовище, корисні ресурси та можливість практикуватися.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 10 фільмів про казкові світи англійською для дітей і дорослих

Діти — особливі

Перед тим як навчитися читати та писати англійською, діти розмовляють та слухають. Цей процес відбувається поетапно:

  • спершу триває період мовчання перед тим як почати розмовляти навіть рідною мовою, діти дивляться та слухають, і спілкуються за допомогою жестів та виразів обличчя. Теж саме відбувається, коли дитина засвоює іноземну — комунікація та розуміння можуть відбутися задовго до того, як дитина почне власне розмовляти.
  • через деякий час, залежно від того, як часто бувають заняття, дитина починає говорити: поодинокі слова (‘cat’, ‘dog’) або готові фрази (‘What’s this?’, ‘It’s my pencil’). Дитина запам’ятала їх, точно імітуючи вимову, не розуміючи, що деякі фрази можуть складатися з кількох слів. Цей етап триває деякий час, оскільки дитина “вбирає” мову, використовуючи її як короткий шлях до діалогу, перш ніж вона буде готова створювати власні фрази.
  • Поступово діти будують висловлювання, що складаються зі слова чи фрази, яке вони запам’ятали, та слова з власного словника, наприклад, ‘a black and white dog’, ‘Time to play!’.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 8 англійських мультсеріалів, від яких діти будуть в захваті

Розуміння. Не слід недооцінювати здатність дитини розуміти англійську, адже діти розуміють рідну мову за допомогою різноманітних підказок. Навіть, якщо вони розуміють лише кілька ключових слів рідною мовою, то розшифровують решту, використовуючи ці підказки для тлумачення значення. Незабаром вони переносять свої навички “розуміння”, щоб інтерпретувати значення англійською мовою.

Розчарування. Через деякий час після того, як дитина із захопленням починає відвідувати заняття англійською, вона може засмутитися через свою нездатність висловити думки англійською мовою. Інші діти хочуть розмовляти англійською так само швидко, як вони розмовляють на своїй рідній мові. Розчарування можна подолати, якщо звертати увагу дитині на те, що вона вже вміє. Наприклад, “Я можу порахувати до 12 англійською” або вчити з нею дуже прості віршики, які складаються з готових фраз.

Помилки. Дитині не потрібно говорити, що вона помилилася, оскільки це негайно демотивує. Насправді дитяча помилка — це частина процесу опрацювання граматичних правил англійської мови або ж просто помилка у вимові. ‘I goed’ поступово стане ‘went’, якщо дитина почує як дорослий повторить за нею ‘yes, you went’; або якщо дорослий чує ‘zee bus’ і скаже ‘the bus’. Як і при вивченні рідної мови, якщо діти мають можливість почути, як дорослий правильно повторює один і той же фрагмент мови, з часом вони самостійно виправлятимуться.

Хлопчики та дівчатка. Це правда, що мозок хлопчиків розвивається інакше, ніж у дівчаток, і це впливає на те, як хлопці засвоюють мову та використовують її. Іноді у групі менше хлопчиків, тому природна здатність дівчат використовувати мову може їх затьмарювати. Якщо ви мама або тато хлопчика, то пам’ятайте про те, що для того, щоб розкрити свій потенціал, їм потрібен різний мовний досвід з дівчатами, і ні в якому разі не порівнюйте їх досягнення з досягненнями дівчат.

Що робити батькам?

Діти повинні відчувати, що вони прогресують. Їх потрібно постійно заохочувати, а також хвалити за хорошу роботу, оскільки будь-який успіх мотивує. Ви, як батьки, ідеально для цього підходите, і таким чином допомагаєте своїм дітям навчатися, навіть якщо володієте лише базовою англійською і навчаєтеся разом з ними.

Якщо ви вчитеся з дитиною, то це не тільки стає частиною вашого сімейного життя, але й може суттєво вплинути на ставлення ваших дітей до вивчення мови та пізнання інших культур. Це вже давно загальновідомий факт, що більшість поглядів на життя та цінностей формуються у віці восьми чи дев’яти років.

Ось декілька простих порад, які допоможуть вам зблизитися з дитиною та створити насичене навчальне середовище:

  • створіть вдома куточок з матеріали англійською мовою, наприклад, коміксами та книгами, телебаченням;
  • використовуйте кольорові наклейки для позначення предметів вдома англійською мовою. Наприклад, на кухні можна позначити стіл, стільці, холодильник тощо.
  • слухайте музику англійською мовою, шукайте тексти з Інтернету та співайте;
  • намалюйте разом плакати про улюблену зірку, спорт тощо або зробіть словничок з малюнками;
  • вирушіть у пригоду. Наприклад, по дорозі у парк домовтеся розмовляти лише англійською та описувати усе, що ви бачите ‘The children are riding their bikes.’, ‘There are some boats on the lake.’ Наступного разу вирушайте до супермаркету, на роботу і т.д.

Якщо ви бажаєте, щоб ваша дитина вивчала англійську із задоволенням та мала змогу практикуватися з однолітками, у нас саме триває набір у групи для дітей від 7 до 13 років.