5 запитань та відповідей про англійську та дітей (Частина 1)

Promo-Facebook-Shared Image (29)

Ваша дитина унікальна і відрізняється від усіх інших. Те, як вона навчається, залежить від багатьох факторів: віку, стилю навчання та особистості. Ми зібрали запитання, які часто ставлять батьки вчителям у школі чи на мовних курсах. Наші відповіді мають на меті допомогти вам краще зрозуміти свою дитину та обрати методи, які найкраще допоможуть їй вивчати англійську.

1. Навіщо моїй дитині вивчати англійську, якщо вона вже вирішила, що обере робітничу професію чи буде займатися сімейним бізнесом?

Більшість із нас в молодшому шкільному чи підлітковому віці кажуть батькам ким хочуть стати. Я, наприклад, хотіла стати ветеринаром, потім юристом, десь у 8 класі заявила батькам, що стану співачкою, але, як бачите, стала викладачем англійської. Що я маю на увазі – наші мрії та плани можуть змінюватися разом з тим, як ми дорослішаємо, тому не варто перекривати дороги, якими можна буде рухатися пізніше у житті. По-друге, це чудово, що молоді люди мають плани та амбіції, однак факти свідчать про те, що наші діти, коли стануть дорослими, можуть виконувати роботу, яка сьогодні навіть не існує. Світ змінюється настільки швидко, що найкраще, що ми можемо дати дітям – це навички. Саме ці навички вони зможуть застосовувати в будь-якій новій ситуації. Вивчення мов має відігравати важливу роль у розвитку загальних навичок, які дозволять підростаючому поколінню справлятися з викликами, що поставатимуть перед ними постійно у такому мінливому світі. Наприклад, одночасно з вивченням англійської чи будь-якої іншої мови розвиваються навички запам’ятовування, уваги до деталей, помічати дрібниці, знаходити послідовності, творче мислення та міркування. Важко уявити будь-яку роботу, яка б не вимагала цих навичок.

2. Моя дитина ще добре не знає навіть рідної мови. Хіба їй не рано вивчати англійську?

Що ми знаємо про мову: розуміння передує мовленню. Спочатку дітям потрібно почути, увібрати мову, далі зрозуміти звуки, а згодом і заговорити. Саме так це працює із дітьми, і це абсолютно нормально. Однак батьки можуть думати, що оскільки їхні діти ще не розмовляють, вони не розуміють. Що відбувається далі? Батьки не розмовляють з дітьми, а діти отримують менше мови для розуміння, і, отже, вони будуть говорити ще менше. Вхід = вихід. Точніше не скажеш. Дослідження показують, що діти, які говорять у більш ранньому віці, мають ширший словниковий запас. Не дивно, адже батьки більше розмовляли з ними. Прикро, але, попри дослідження, трапляються розумні, освічені люди, які не розмовляють зі своїми маленькими дітьми. Вони кажуть: “Який у цьому сенс? Вони й так ще не говорять.” Звичайно, вони і не говоритимуть, адже з ними не розмовляють !

Мова – дуже складна функція. Будь-який калькулятор може робити найскладніші математичні підрахунки, але в світі немає комп’ютера, який би міг вільно говорити людською мовою, оскільки людська мова надзвичайно складна. Все починається з чистих звуків, фонетики. Діти народжуються зі здатністю поглинати, використовувати і розпізнавати будь-який звук. Починаючи з 4 місяців, вони здатні виокремлювати звуки рідної мови, і тоді це стає фонологією: зразки звуків і те, як вони організовуються в системи. Мозок дітей продовжує формувати ці зв’язки до 7 років.

Ось чому так важливо якомога раніше ознайомити дітей з рідною мовою та іноземною. Мова настільки складна і переплетена. У ній є морфологія, що структурує слова, синтаксис, який організовує речення, фонетика – звуки мови, фонологія – закономірності звуків, семантика – різні відтінки значення. Англійська мова має сотні акцентів. Хоча це складно і для дорослого, для дітей – це легко, наче гра. Діти покликані постійно навчатися, особливо мовам. Чи добре, щоб діти вивчали англійську мову, перш ніж вони заговорять рідною мовою? Провідні дослідження підтверджують, що це більш ніж добре: це найкраще, що батьки можуть зробити для своєї дитини. Чим більше мов знає дитина, тим вона гнучкіша, тим розумніша.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як допомогти своїй дитині вивчати англійську?

3. Який спосіб найкращий для вивчення англійської?

Професор Стівен Крашен, видатний дослідник, який, на мою думку, має найбільш цілісну і переконливу теорію вивчення мови, постулював, що мова засвоюється як в мовній, так і в загальній аудиторії, коли студент мотивований завданням, не відчуває занепокоєння, коли його самооцінка захищена. Якщо такі умови переважають, а матеріал, що вивчається, зрозумілий, цікавий та релевантний, то не існує жодного бар’єру, що перешкоджав би природному засвоєнню мови.

Це означає, що мову можна успішно вивчати як вдома, так і на мовних курсах. Головне, щоб те, чому ви бажаєте навчити дитину, відповідало її рівню та потребам, і не змушувати її, а намагатися зацікавити.

Дітям молодшого віку важче засвоювати англійську мову, якщо це не супроводжується підтримкою дорослих, хоча б за допомогою “батьківських” методик. Отже, слід пам’ятати, наступне:

  • маленькі діти повинні відчувати себе захищеними і знати, що є якась очевидна причина для використання англійської мови;
  • діяльність повинна бути пов’язана з цікавими повсякденними заходами, про які вони вже знають. Наприклад, читання англійської книжки з малюнками, віршик англійською мовою, перекус “англійською”.
  • діяльність має супроводжуватися мовою дорослих: давайте короткі коментарі про те, що відбувається, та ведіть діалоги, використовуючи батьківську мову для коригування.
  • заняття мають бути цікавим та зосереджуватися на поняттях, які діти вже зрозуміли рідною мовою. Таким чином дітям не доведеться одночасно вивчати і нову концепцію, і нову мову. Отже, вони просто вчать англійську мову, щоб говорити про щось, що вони вже знають.
  • завдання, де це можливо, мають бути підкріплені конкретними об’єктами, оскільки це сприяє розумінню та підвищенню загального інтересу. Не використовуйте абстрактні поняття.

4. Я ніколи не знала/знав англійської і тому не можу допомогти дитині. Що мені робити?

Найкращою підтримкою, яку ви можете надати дитині, є ваш ентузіазм та заохочення. Для цього не потрібне знання мови. Почуття тривога може передаватися дитині, але якщо ви будете позитивними та підтримуватимете, запевняючи дитину, що все буде добре, цього достатньо.

Якщо впродовж дня ви знайдете кілька хвилин, щоб посидіти поруч і переглянути слова, які дитина має вивчити, це теж надзвичайно корисно. На ранніх етапах школярам важко самим визначити знають вони слова чи ні. Тому добре, якщо є хтось, хто може перевірити їх і підтримати, не кажучи вже про те, що вчитися так набагато веселіше. Згадайте, як ви працювали зі своєю дитиною над таблицею множення чи письмом. Використовуйте ту ж саму рутину для вивчення слів. Якщо ви не впевнені у вимові, ви можете вмикати, наприклад, перекладач Google і слухати, чи відповіла ваша дитина правильним англійським словом.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ресурси, що допоможуть підліткам вивчати англійську вдома

5. З чого почати вивчення мови вдома?

Враховуйте інтереси та характер вашої дитини, коли обираєте теми, і дозвольте дитині допомогти вам у виборі. Ви можете розпочати з наступного:

  • числа (1–10; 10–20; 20–100);
  • кольори;
  • прикметники(наприклад, big, small, tall, happy, sad, tired);
  • частини тіла;
  • іграшки;
  • одяг;
  • тварини (наприклад, домашні улюбленці, свійські, дикі);
  • їжа та ін.

Важливо, щоб ваша дитина звикла до мови, тому використовуйте одні й ті ж фрази, наприклад, ‘It’s English time! Let’s sit down. Which song shall we start with today?’ Діти незабаром самі засвоять фрази, такі як “please”; “thank you”; “Can I have …?”; “Where is …?”; “Point to …”; “What colour is it?”; “It’s …”; “I like …”; “I don’t like …”.

Важливо зрозуміти як вашій дитині найбільше подобається вчитися. Які відчуття переважають ? Чи подобається їй читати та розглядати малюнки? Якщо так, заохочуйте дитину використовуючи малюнки, карти, діаграми під час навчання.

Деяким дітям більше до вподоби слухати пояснення та читати вголос. Тоді використовуйте оповідання. Більшість дітей люблять співати пісні, декламувати вірші та чанти.

Якщо вашій дитині подобається досліджувати світ за допомогою дотиків та рухів, грайте в ігри, що змусять їх порухатися та побігати, а також танцюйте та використовуйте рольові ігри. Наприклад, можна обіграти оповідання чи римування.

Негаласливі діти насправді можуть знати більше слів і бути гарними читачами. Таким дітям підійдуть ігри зі словами, кросворди, анаграми, скоромовки.

Є й такі, кому потрібні логічні та зрозумілі пояснення, правила та послідовності. Або ж їх подобається самим досліджувати правила. Таким дітям, як правило, добре дається математика. Готуйте для них завдання, в яких потрібно вирішувати певні проблеми, розподіляти поняття за категоріями, головоломки та ін.

Незалежно від того, який підхід ви оберете, найважливіше – розслабитися, розважитися та зробити вивчення англійської мови приємним досвідом як для вас, так і для вашої дитини.