Читання є другою частиною загального ЗНО з англійської мови.
Сюди входять 22 питання, які поділені на 4 завдання, різні за рівнем складності (перші два рівня — B1, другі два, відповідно, — В2). У секції «Читання» перевіряється, як кандидати можуть зрозуміти загальну ідею тексту або його частини, знайти конкретну інформацію, а також детальніше проаналізувати текст (наприклад, заповнити прогалини в тексті).
Основна причина невдач у цій частині іспиту — неуважність до деталей, адже навіть не знаючи частини слів, можна обрати відповідь правильно, здогадавшись про значення незнайомих із контексту. Якщо бути уважним і зосередитися на завданні, то й часу вистачить, і помилок буде менше.
Потрібно розвивати в собі вміння аналізувати питання та відповідь. Дуже часто кандидати обирають перший-ліпший варіант, який більш-менш підходить, не читають уважно, не підкреслюють ключові слова, не зіставляють їх з відповідними за сенсом виcловами з тексту. Дуже багато різних «не». А повинно бути одне — не розгубитися. Усе не так складно.
Перша частина: завдання на встановлення відповідності
Питання з 17 до 21. Кандидат має прочитати короткі абзаци (наприклад, оголошення в газеті або на дошці об’яв) і співвіднести ці уривки з їхньою загальною темою. Або прочитати текст із 5 абзаців і для кожного обрати заголовок із низки запропонованих, де 3 опції будуть зайвими. У цьому завданні перевіряється вміння зрозуміти основну думку тексту. Читаючи вперше текст, не потрібно перекладати кожне слово. Текст можна просто «просканувати», зупиняючись на ключових словах, щоби мати загальне уявлення про суть.
Щоби успішно розібратися з цим завданням, нам, знов-таки, знадобляться навички з аудіювання: вміння виділити ключові слова та підібрати до них синоніми.
Наприклад, є таке оголошення в завданні:
Kids put critical thinking skills to the test while working with interactive stations designed to encourage them to explore the world around them. 9 a.m. to 5 p.m. Fridays – Saturdays; and noon to 5 p.m. Sundays. Children under 2 are admitted for free. San Antonio Children’s Center, 305 E.Houston St.210-212-4453.
І такі варіанти відповідей:
A Visiting a safari park E Listening to live rhythms
B Investigating the environment F Developing movement ability
C Learning astronomy G Discovering wild life
D Looking at museum exhibits H Playing the drums
Ми навмисно навели всі варіанти відповідей, щоби було наочніше. Одразу відкидаємо те, що не підходить (опції A, C, E, F, G, H), оскільки в них вказані дії, які не відповідають наведеному в тексті (wild life, safari, drums, listening, astronomy, developing movement). Наші ключові слова: interactive stations, explore the world around them, critical thinking. Хоча ми й можемо припустити, що дія відбувається в музеї, але діти не просто looking, а й мислять, досліджують, отже, нам підходить лише один варіант — B.
Наприкінці завдання впевніться, що не використовували одну й ту саму літеру двічі. Пам’ятайте, що заголовок завжди відображає ідею всього тексту, а не певної його частини.
Друга частина: завдання з вибором однієї правильної відповіді
Це питання з 22 до 26. Завдання складається з тексту та п’яти питань до нього, у кожному з яких є 4 варіанти відповідей. Тут перевіряється вміння знайти конкретну інформацію, щоби обрати правильний варіант відповіді на питання, а також вміння здогадатися про значення слова (вислову) з контексту.
Основна стратегія:
- Прочитати текст, щоби вловити загальний сенс та після орієнтуватися в тексті.
- Прочитати питання та варіанти відповіді, підкреслити в них ключові слова.
- Знайти в тексті шматочок, де є такі ж ключові слова, як і в першому питанні, перечитати його, знайти та підкреслити фразу або вислів, що відповідають на питання.
- Співвіднести знайдену відповідь з однією з опцій (A, B, C, D). Пам’ятайте, що послідовність текстових питань пов’язана з послідовністю розвитку сюжету тексту.
- Якщо не виходить визначити правильну відповідь, дійте методом винятку.
- Повторити процедуру з пункту 3 🙂
Не намагайтеся знайти слова або вислів, які містяться в питанні. Вам потрібно знайти слова зі схожим значенням. Якщо вислів у питанні повторює фразу з тексту, то, ймовірніше, це пастка, і ця відповідь буде неправильною.
Треба скласти ЗНО якомога краще?
Наводимо приклад:
- What advantage does the author claim comes with doing a degree?
- you can specialise in fashion courses
- you can compete with your classmates
- you will be able to create what you like
- you can learn the business side of the industry
Ключові слова: advantage, comes, with a degree
Наш відповідний шматок тексту:
Do a degree
If you’re really serious about a career, this might be the choice for you. This choice will probably give you the most creative freedom – as long as you’re still learning all the right skills. It will also give you a historical and contextual perspective that other ways of entering the industry won’t.
You’ll also probably have the opportunity to work on some industry projects and internships while in school – these can also help set you apart. Your classmates might also be a source of inspiration for you!
Тут у нас багато слів, вказаних як advantage, але якщо порівняти з опціями, то:
- опція (а) нам не підходить, оскільки конкретна спеціалізація взагалі не згадувалася;
- опція (b) не підходить, оскільки в тексті classmates + inspiration (натхнення), а не + compete (конкуренція);
- опція (с) підходить, оскільки в тексті є вислів “most creative freedom”, що відповідає вислову “create what you like”;
- опція (d) не підходить, оскільки про бізнес у тексті не мовиться.
Перш ніж прийняти остаточне рішення про правильний варіант, впевніться, що інші варіанти не підходять: зазвичай неправильні відповіді в тексті згадуються, але містять трохи перекручену інформацію.
Третя частина: завдання на встановлення відповідності
Питання з 27 до 32. Тут перевіряється більш глибинне розуміння сенсу прочитаного, хоча завдання загалом схоже на перше. Є шість абзаців, кожен з яких є питанням, і вісім варіантів відповіді. Головна особливість цієї частини — складніші та розгорнутіші тексти. Крім того, варіантів відповідей на два більше, ніж потрібно. Відповідно, є підступ 🙂
Стратегія роботи з таким завданням схожа на першу частину:
- Прочитати тексти, щоби зрозуміти їхній загальний сенс.
- Підкреслити ключові слова у варіантах відповідей.
- Для кожного питання (абзацу) знайти варіант відповіді, де ключові слова збігаються за значенням із текстом в абзаці.
- Перевірити свою роботу.
Спочатку підберіть ті параграфи, у яких впевнені найбільше. З прочитанням кожного тексту відмічайте всі можливі варіанти відповіді поряд із текстом, відмічаючи заголовок у переліку як використаний.
Не забувайте: на бланках з питаннями дозволяється робити будь-які позначки.
Наприклад, одне з питань містить такий абзац:
Ancient Horses Roam Wilderness, Spain
In an oak wood spanning the border of Spain and Portugal, an ancient sight unfolds: wild horses not saddled or shoed, but roaming free as they did centuries ago. Overall in existence there are only about 150 Retuertas, an ancient breed of horse, in Europe that are being recovered to try to help manage an ecosystem which has been abandoned due to the migration of humans from this part of the country.
Питання: Where do you go if you want ________?
- to enrol in a show with old traditional costumes
- to take part in a live local event
- to try yourself as a tamer
- to enjoy watching cute animals
- to fly high over the mountains
- to observe colorful flying insects
- to watch the birth of sea reptiles
- to see rare animals in their natural state
Одразу ж можна відкинути варіанти A, B, E, F, G. Залишаються три, які більш-менш збігаються за змістом. Тепер розберімо докладніше. Варіант С — приборкання коней (tamer), варіант D — милі, чудові тварини (cute), варіант H — рідкісні тварини в природі (rare animals — natural state). Наш варіант — H, оскільки приборкувати не потрібно (С), і повинно бути зрозумілим, де ці тварини (в D — незрозуміло).
Четверта частина: завдання на заповнення прогалин у тексті
Питання з 33 до 38. Це найскладніша частина іспиту (рівень Upper-Intermediate). У цьому завданні потрібно вставити в текст пропущені фрагменти речень. У ньому шість питань і вісім відповідей. На чому зазвичай «завалюються» кандидати? Знов-таки, на неуважності. Швидко визначившись із відповідями, студенти не перечитують текст, перевіряючи себе, і, як результат, обрані варіанти не підходять.
Найефективніша стратегія:
- Прочитати весь текст, не звертаючи уваги на прогалини.
- Для кожної опції спробувати передбачити, яка саме інформація потрібна (час, місце, дія, опис тощо).
- Перевірити, щоби в обраному варіанті відповіді та потрібному місці тексту збігалися: час дієслова, різноманітні займенники та слова-підказки (this, that, such, they тощо). Якщо граматично підходять два варіанти, тоді звертаємо увагу на контекст, лексичне значення слів та на речення до та після вставленого.
- Перечитати текст зі вже вставленими прогалинами та впевнитися в тому, що всі речення логічно та граматично підходять одне одному.
- Визначити, наскільки зайвий фрагмент не підходить до всіх прогалин.
Наприклад, є такий шматок тексту:
Sitting in a haute suite in the Hotel Majestic in Cannes, you would think that everything had been made 1) ___________________ – one of the Louis, no doubt.
Варіанти відповідей:
- for making a good film
- to please an old French king
- in order to tell a story
- incase they want to jump ship
- so as to avoid nervous breakdown
- just to keep up
- so that we could get good reviews from critics
- sitting across from me
Наш варіант — В, оскільки Louis — найрозповсюдженіше ім’я для французьких королів. Але якщо ви раптом не знаєте, що це за ім’я, допоможе граматика (одне зі значень “an” — один з, що відповідає one of the).
Не варто сподіватись, що вся лексика в текстових завданнях ЗНО буде відома. Не треба панікувати, коли побачите незнайомі слова в текстах на іспиті. Зосередьтеся на тих словах, які вам зрозумілі, і вижміть максимум сенсу з тексту.
Щасти вам на іспитах!
Читайте також: Як успішно скласти англійське аудіювання на ЗНО
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)