Іспит — це завжди великий стрес для дитини. Нове місце, незнайомі люди, незрозумілий формат завдань та складна процедура — все це може не просто злякати малюка, а й ввести його в паніку, через що результати тестування значно погіршаться.
Особливо дітям складно, коли на них чинять додатковий тиск. Батьки чи вчителі, які наголошують, що результати це щось доленосне радше шкодять малечі, аніж мотивують її.
Втім, як дорослим навчити дитину не боятися іспитів? Як зменшити рівень стресу та переконати, що екзамен — це всього лиш спроба випробувати свої знання? Ділимось порадами від викладачки та академічної директорки нашого освітнього центру Лідії Сімак, яка спеціалізується на навчанні дітей!
Навчіть дитину мислити позитивно
Діти часто стресують перед іспитами, тому що на них покладають велику відповідальність. Тому памʼятайте, що на дитину в жодному разі не можна тиснути — нагадувати, що скоро важливий, складний та страшний іспит.
Навпаки ж, потрібно вчити наймолодших мислити позитивно. Важливо пояснити дитині, що кожна маленька перемога — це крок до великого успіху. Наприклад, успішне розв’язання складного завдання або розуміння нової теми — це вже досягнення, яке заслуговує на похвалу.
Треба показати дитині, що іспит це не те, що «ти не складеш», а челендж, в якому цікаво спробувати власні сили.
Скажіть, що як би вона не склала екзамен, вона все одно великий молодець, оскільки старалась та отримала результат своєї праці. Особливо круто, коли за результати дають сертифікат, наприклад, як в Кембриджських іспитах.
Поясніть, що робити помилки — це нормально
Під час підготовки до іспитів дитина може відчувати страх перед помилками. Важливо пояснити, що помилки — це природна частина навчального процесу. Вони допомагають краще зрозуміти, над чим ще потрібно працювати та як можна покращити свої знання.
Розкажіть історії відомих людей, які досягли успіху завдяки невдалим спробам та наполегливості. Наприклад, Томас Едісон зробив тисячі помилок перед тим, як винайти лампу розжарювання.
Організуйте «день помилок», коли кожен член сім’ї ділиться своїми невдачами та чому навчилися завдяки їм. Це допоможе дитині зрозуміти, що помилки роблять усі й це — нормально.
Якщо дитина має стрес-фактор — страх зробити помилки, то потрібно пояснити, що всі відповіді не можуть бути на 100% правильні, а робити певний відсоток помилок — це нормально.
Також слід розуміти, що деякі іспити мають питання, розраховані на учнів з високим рівнем знань, тому в помилці немає нічого поганого. Дитина має прагнути зробити все добре, але не потрібно тиснути на неї, щоб вона не мала страху та стресу.
Розкажіть про іспит в деталях
Невідомість часто викликає страх. Тому ви повинні детально розповісти дитині, як проходитиме іспит:
- скільки часу триватиме,
- які типи завдань будуть,
- яких правил треба дотримуватися,
- як ефективно розподіляти час,
- які стратегії виконання завдань слід використовувати.
Обговоріть, що можна взяти з собою на іспит, які технічні засоби дозволені, і що робити, якщо виникнуть різні проблеми.
Можете заздалегідь організувати «репетицію іспиту» вдома: створіть умови, максимально наближені до реальних, дайте дитині типові завдання і встановіть час виконання. Це допоможе знизити тривогу і підвищити впевненість у собі.
Спробуйте релаксаційні техніки
Стрес та напруга можуть негативно впливати на підготовку і результати іспиту. Тож навчіть дитину технік релаксації, які допоможуть зняти тривожність й покращити концентрацію.
Однією з таких є глибоке дихання. Покажіть, як правильно робити глибокі вдихи та повільні видихи, щоб знизити хвилювання.
Також дієвою є медитація. Разом з дитиною знайдіть спокійне місце, де вона зможе посидіти кілька хвилин з заплющеними очима, зосередитись на своєму диханні або повторювати заспокійливі слова.
Крім цього, корисними будуть легкі фізичні вправи, такі як розтяжка або йога. Вони допомагають зняти напругу в м’язах і покращити загальне самопочуття.
Готуйтесь в ігровій формі
Підготовка до іспитів не обов’язково повинна бути монотонною і виснажливою. Використовуйте ігрові методи навчання для підвищення мотивації та зацікавленості дитини. Це допоможе їй краще та активніше запамʼятовувати матеріал, а також покаже, що навчання це весело та приємно.
Варто розуміти, що іспити повинні відповідати рівню та віку, а також бути захопливими, а не нудними та серйозними.
Дитина може починати складати Кембриджські іспити з 7-8 років. Такі тестування проходять у цікавій формі: багато малюнків та дотичні теми до життя малюка — завдання створені відповідно до можливостей, віку та рівня.
Якщо дитина складає іспит раз на 1-2 роки, і вони проходять у позитивній атмосфері, де з найменшими поводяться поважно, розмовляють, не лякають та кажуть, що іспит — це весело, то у такого малюка сформується позитивне ставлення до екзаменів та не буде зайвого стресу.
Розбирайте типові завдання
Важливо розбирати типові завдання — це допомагає дитині зрозуміти структуру іспиту, типи запитань та методи їх розвʼязання.
Підготуйте збірники з типовими завданнями іспитів минулих років. Необхідно, щоб дитина бачила приклади реальних завдань, які можуть бути на іспиті, та знала, як їх правильно розвʼязувати.
Поясніть, як правильно розподіляти час: на які завдання слід акцентувати свою увагу, за що можна отримати більше балів, що робити із питаннями, на які дитина не знає точної відповіді або сумнівається.
Після тренувань проводьте розбір помилок. Пояснюйте, чому виникли ті чи інші складнощі, і як їх уникнути в майбутньому. Це допоможе дитині зрозуміти, що помилки — це частина навчального процесу, і вчитися на них.
Все що ми робимо з першого разу — великий стрес, все що ми робимо не вперше — нам знайоме і не таке страшне. Тому, для того, щоб дитина не боялась іспитів, треба, аби вона їх регулярно складала.
Говоріть з дитиною
Важливо підтримувати відкритий діалог з дитиною щодо її підготовки до іспитів. Регулярні невимушені розмови допоможуть виявити проблеми й труднощі, з якими вона може стикатися, і що найголовніше — знайти способи їх розвʼязання.
Уважно слухайте та не перебивайте, особливо, коли дитина ділиться своїми переживаннями. Постарайтеся виявити негативні моменти, з якими вона стикається: нерозуміння матеріалу, страх перед іспитом, перевантаження завданнями тощо. Визначивши проблеми, ви зможете разом розробити план дій та подолати їх.
Підтримуйте дитину морально, мотивуйте до досягнення успіхів. Використовуйте позитивне підкріплення: хваліть за зусилля, заохочуйте до нових спроб та звершень. Важливо, щоб вона відчувала вашу підтримку і віру в її сили — це додасть впевненості та бажання досягати кращих результатів.
Обирайте кваліфікованих викладачів, які спеціалізуються на підготовці до іспитів
При виборі викладача звертайте увагу на його досвід роботи та спеціалізацію. Вчителі, які готують дітей до іспитів, знають особливості екзаменаційних завдань і вимог. Вони можуть надати не тільки знання, але й ефективні стратегії підготовки та поради щодо управління часом під час тестування.
Такі педагоги можуть підготувати дитину до іспиту та надати їй необхідно впевненість у власних силах, що позитивно вплине на результати екзамену.
Треба обирати childfriendly формат іспиту, де дитина не відчуватиме тиск та негативу. Наприклад, на Кембриджських іспитах дитину повинні хвалити та ставитись до неї з повагою.
Для того, щоб дитина не боялась іспитів, потрібно, щоб в неї був позитивний досвід їх складання — так вона знатиме процедури та впевнено ухвалюватиме рішення — в цьому і можуть допомогти викладачі.
Створіть сприятливе середовище для навчання
Забезпечте дитині тихе і зручне місце для навчання, де її не будуть відвертати від занять. Створіть розклад, який включає регулярні заняття, відпочинок і фізичну активність. Дотримання такого розпорядку сприятиме організації часу, а також знизить стрес.
Уважно слідкуйте за тим, щоб дитина не перевантажувалась. Заохочуйте її робити короткі перерви під час навчання, щоб відпочити та набратися сил.
Обовʼязково хваліть за зусилля та досягнення, навіть якщо вони здаються незначними. Ваша підтримка і мотивація допоможуть дитині відчути, що вона рухається в правильному напрямку.
Підтримуйте і розумійте
Емоційна підтримка з боку батьків грає ключову роль в підготовці дитини до іспитів. Важливо бути поруч, слухати та розуміти її переживання та страхи.
Тому створіть атмосферу довіри, де дитина може відкрито ділитися своїми проблемами. Активно й уважно слухайте, не перебивайте і не засуджуйте. Поясніть, що хвилювання — це нормальна частина підготовки до важливих подій. Розмовляйте про те, як ви самі справляєтесь зі стресом і переживаннями.
Завжди показуйте дитині, що ви вірите в її здібності — це може стати потужним джерелом мотивації.
Проводьте час разом, займайтесь активностями, які знімають стрес — прогулянки на свіжому повітрі, спортивні заняття, перегляд улюблених фільмів або улюблені ігри. Це допоможе розслабитися і відновити емоційну рівновагу.
Користуйтесь цими порадами, аби допомогти наймолодшим подолати страх та стрес перед іспитами. Будьте поруч та постійно нагадуйте, що екзамен — це корисний та цікавий челендж для перевірки власних сил.
А якщо ви бажаєте, щоб ваші діти відвідували заняття у досвідчених викладачів, які знають, як знайти підхід та зарядити мотивацією — обирайте курси англійської мови у Першому Кембриджському центрі!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)