Курси англійської для дітей і курси для дорослих — це дві різні програми, підходи, типи завдань та мотивації.
Саме тому в правильно сформованих дитячих групах завжди навчатимуться студенти приблизно однакового віку та рівня.
Однак різниця є не лише між дітьми та дорослими. Методики відрізняються для дітей 6-10, 11-12 та 13-17 років!
Cambridge.ua ділиться своїми підходами та розповідає, чому методики для вивчення англійської мови в дітей такі різні, і як правильно їх застосовувати.
Методики для учнів 6-10 років
Це наймолодша група у вивченні англійської. Ключова її особливість — у стадії ментального розвитку.
Діти лише починають пізнавати світ і не є сформованими особистостями. Вони не мислять раціонально, як дорослі, і сприймають все як гру.
Також для дітей важливі такі моменти:
- тактильність. Вони люблять торкатися всього, щупати, адже це метод пізнання світу;
- аудіовізуальне навчання. Діти завжди зосереджують увагу на яскравих кольорах, картинках та звертають увагу на звуки;
- постійна зміна діяльності. В ідеалі одна активність має тривати 5-7 хвилин, адже потім інтерес до неї зникає;
- практика. Дітям важко запамʼятовувати правила, натомість їм завжди цікаво зробити щось своїми руками та побути в якійсь ролі.
Саме тому підбираючи навчання для дітей завжди важливо враховувати ці аспекти й адаптувати його під гру.
Тому найкращі методики, які викладачі можуть застосовувати в дитячих класах, — це ігровий та Total Physical Response.
Перший дуже часто втілюють на уроці, наприклад, таким чином: клас ділиться на дві команди. Один учень з кожної команди тягне картку з написаним словом або фразою. Він має намалювати на дошці, не використовуючи букви або цифри, те, що написано на картці, а команда повинна вгадати це слово або фразу.
Таких ігор існує безліч, і викладачі, які спеціалізуються на роботі з дітьми, розуміють всі ці нюанси і роблять уроки максимально живими та інтерактивними.
Друга методика — Total Physical Response, яку ще часто записують скорочено TPR, — фокусується на фізичній активності.
За нею нові слова, вирази та конструкції запамʼятовуються тоді, коли діти виконують певні рухи, команди та грають в ігри.
Наприклад, аби вивчити нові слова, використовують таку активність: діти по черзі підходять до вчителя та читають слово, яке їм потрібно передати команді.
А потім ідуть або навіть біжать аби відтворити відчуття естафети до своїх команд. Учасники ж своєю чергою повинні записувати слова, які їм надиктовують ті, хто прибігли від учителя.
Так тренується короткочасна памʼять, а крім того діти концентруються не на «нудній» для них лексиці, а на місії передати слово. А лексика запамʼятовується несвідомо.
Також проста і популярна гра — Simon Says. Вчитель каже: ‘Simon says jump as high as you can’. І діти мають підстрибнути настільки високо, наскільки вони можуть.
Але якщо викладач дасть команду, але не скаже на початку фразу ‘Simon says’, тоді виконувати дію не потрібно. Таким чином, діти застосовують усю уважність та вчаться сприймати мовлення на слух.
Методики для учнів 11-12 років
Здавалося б, що між цими віковими категоріями немає великої різниці.
Однак, саме у віці 11-12 років, коли дитина стає молодшим підлітком, змінюються її мотивація до навчання, сприйняття інформації та мислення.
Ось кілька фактів про такі групи студентів:
- молодші підлітки вже не хочуть бути маленькими дітьми та прагнуть асоціювати себе зі старшими;
- у них зʼявляється більше самостійності, навичок логічного мислення і вони намагаються проявляти свою творчість.
Саме тому в таких класах викладачі починають застосовувати ще більше командних ігор та мотивувати цікавими формами оцінювання.
У програмах для молодших підлітків передбачено менше вигаданих героїв, більше справжніх фото, текстів та реальних діалогів.
Найбільш дієвими методиками в такому випадку стають Task-Based Learning TBL та Collaborative Learning.
Суть TBL у тому, щоб створити для студентів ситуації, які максимально відтворюватимуть випадки з реального життя, та умови для комунікації. Найчастіше це командні ігри, де потрібно спільно виконати завдання чи вирішити проблему.
Наприклад, обговорити план запуску якогось проєкту, бізнесу, скласти список справ для того, аби провести виставку або знайти рішення для вдалого розміщення гостей на вечірці.
Також молодших підлітків може зацікавити завдання скласти меню для нового ресторану. Нехай команда вирішить, яка кухня буде в цьому закладі, які страви подаватимуть на сніданки, обіди та вечері, які будуть напої та десерти.
Учні мають спілкуватися між собою англійською, аби дійти до спільного рішення, а згодом презентувати його.
Подібним до такої практики є і Collaborative Learning. Ключове в ньому — налагодити співпрацю команди: розділити ролі, призначити відповідальність за мінізавдання та виконати їх, аби потім представити спільний проєкт.
Наприклад, діти можуть підготувати маленьку сценку на певну тему. У такому разі кожна команда має визначити автора текстів, режисера, акторів та костюмера. А потім показати цю сценку англійською перед усім класом.
Оцінювання
Ще один визначальний момент — фідбек, до якого діти можуть бути чутливими.
Даючи відгук на роботу дітей важливо їх також мотивувати до виправлення помилок, роботи над собою та досягнення нових рівнів. Зокрема одним з таких мотиваторів може стати похвала.
Але хвалити варто не лише словами, адже дітей дуже стимулюють маленькі мотиваційні відзнаки — наліпки, печатки, штампи.
Деякі вчителі використовують систему бонусів, за якою група має назбирати певну кількість стікерів чи балів. Тоді в них буде, наприклад, movie night — урок або частина уроку, де вони дивитимуться фільм, або game night, де вони гратимуть в улюблені ігри.
Ще один варіант, як можна «покарати» учня за невиконане або погано зроблене завдання — жартівливі punishments. Наприклад, у разі порушення потрібно назвати 10 слів, які починаються на літеру p, продекламувати вірша чи заспівати пісню англійською.
Аби все це працювало, важливо також вибудувати довірливі стосунки з дітьми. Вони не повинні відчувати суму, сорому чи страху через помилки.
Разом з тим в таких стосунках разом з довірою має бути і система правил, якої дотримуватимуться усі сторони.
У нашому центрі є дуже чітко прописані, зрозумілі правила, яких дотримуються і студенти, і викладач. Вони самі собою допомагають студентам вчитися, адже створюють безпечну атмосферу — the environment of trust — і такі необхідні дітям рамки. Діти чудово розуміють, що потрібно робити, а чого не можна, як поводитися — усе це створює атмосферу довіри та стимулює.
Методики для учнів 13-17 років
Підліткове навчання кардинально відрізняється від дитячого. Починаючи з 13 років тінейджери віддаляються від батьків, стають більш самостійними та вибудовують нові стосунки з однолітками. Також немалу роль грають фізіологічні зміни.
Основне, що потрібно враховувати, шукаючи навчання для підлітків, це такі моменти:
- вони сконцентровані на своїх емоціях, думках та подіях в житті, тому важливо давати студентам можливість багато говорити;
- оскільки підліткам цікаво те, що безпосередньо стосується їхнього життя та інтересів, англійська має зачіпати ці теми та стати для них цікавим заняттям;
- підлітки хочуть почуватися дорослими, тому і ставлення до них має бути серйозне, вони мають відчувати довіру та відповідальність за певні завдання.
Content and Language Integrated Learning CLIL — це підхід, у якому англійська стає інструментом для вивчення іншої дисципліни, наприклад, історії, мистецтва чи будь-якої іншої теми.
У такому навчанні більш важливою є свобода у комунікації та вміння знаходити спільну мову, аніж відповідність правилам. Тому це навчає ефективно спілкуватися у мовних ситуаціях різної складності і до того ж дає фундаментальні знання з певного предмету.
Також навчаючи підлітків добре підбирати для них навчання з аналітичною складовою. Наприклад, аналітичне читання.
Це може бути втілено таким чином: учні читають уривок тексту та намагаються знайти відповіді на запитання, проаналізувати причини, наслідки, тенденції тощо. Або ж обговорюють персонажів фільму, аналізують їхні вчинки.
У такому віці розвивається критичне мислення, і подібні завдання сприятимуть цьому процесу. А крім того, і допомагатимуть розширювати список тем, на які можуть спілкуватися тінейджери іноземною.
Разом з тим памʼятайте, що правило «Чим старші діти, тим складніші завдання за рівнем англійської» не працює, адже завжди потрібно орієнтуватися на рівень мови.
У двох тінейджерів одного віку може бути A1 та B1+, відповідно, вони мають навчатися у різних групах, які відповідатимуть їхнім навичкам. І так вони обоє прийдуть до C1, але без стресу та у комфортних для себе темпах.
Отож, навчання дітей, молодших підлітків і тінейджерів вимагає окремого підходу та підготовки.
Тому обираючи курси обовʼязково зʼясовуйте, чи є спеціалізовані програми, чи мають викладачі відповідні сертифікати та чи застосовуються правильні підходи. Так заняття приноситимуть результат і задоволення!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)