Існує латинська приказка: «Repetitio est mater studiorum» «Повторення — мати вчення» , що розкриває секрет ефективного вивчення нової інформації. Зокрема, це стосується і нової лексики з іноземної мови.
У цьому блозі спробуємо зʼясувати, чому складно зберегти у голові тисячі нових слів і мільйони їх значень, і чи можна все-таки з цим впоратися.
Як ми запамʼятовуємо нове?
Існує теорія 7 повторень, згідно з якою потрібно повторити нову інформацію не менше 7 разів, аби вона залишилася у пам’яті назавжди або хоча б на досить довгий термін. Однак варто зазначити, що банальне повторення — це хоч і ефективно, але нудно.
Тому існує теорія «якорів”, коли слова, фрази чи звички потрібно асоціювати з якимось емоційним якорем, додаючи до цієї лексики контекст або інтерес. Наприклад, можна вивчати слова та фрази, що повʼязані з вашим хобі. Проте такий підхід теж має мінус у вигляді ланцюжка «емоційні навантаження — відключення емоцій — звичка — нудьга».
Тобто у вивченні чогось нового важливі два правила: регулярність повторення і зацікавленість. або емоційне включення З цим може допомогти система «spaced repetition».
Що таке Spaced Repetition?
Узагальнене значення поняття «spaced repetition» — це «інтервальне самотестування + повторення».
Наприкінці 19 століття було доведено, що ми маємо здатність забути нову інформацію протягом 24 годин, якщо її не повторити. Отож без повторення наша короткочасна пам’ять анульовує спогади й не переносить їх у довгострокову пам’ять.
Як зробити монотонні повторення ефективними?
Відповідь проста: між ними потрібно вставляти проміжки «відпочинку пам'яті», аби мозок встиг забути монотонність, але не встиг забути вивчене. Тому у назві методу є слово «spaced» — «з інтервалом у часі».
Як використовувати цей метод?
Один із варіантів — це Quizlet для збереження слів чи фраз з описом, картинками до них та перекладом. Онлайн-платформа є частково безплатною. Радимо складати набори з 25-30 карток, що пов’язані однією темою.
Інший варіант — зробити картки самотужки на папері чи картоні. У цьому разі важливий не формат, а система організації повторень.
Вивчати слова потрібно впродовж 7 рівнів з різною частотою повторення лексики. Наприклад, на рівні 1 потрібно повторювати слова щодня або через день. Якщо за тиждень ви можете легко згадати всі слова цього рівня, сміливо перенесіть їх до наступного. Водночас слово, що не запам’яталося, залишається на початковому рівні.
Рівень 2–7 передбачає, що на кожному наступному етапі потрібно подвоювати проміжок між повтореннями слів. Наприклад, якщо рівень 1 — щодня, то рівень 2 — раз за два дні, а рівень 7 — 64 дні між повтореннями.
Ось таблиця для зразка:
Рівень | Кількість днів між повтореннями |
1 | 1 |
2 | 2 |
3 | 4 |
4 | 8 |
5 | 16 |
6 | 32 |
7 | 64 |
Існує правило:
Якщо на будь-якому рівні ви не можете згадати слово, то його потрібно повернути на рівень 1, аби вивчати заново.
Таким чином ви спіймаєте «двох зайців»: зробите заняття цікавим, оскільки це своєрідний челендж із самим собою, а також регулярно тренуватимете пам’ять.
Проте у цьому випадку потрібно пам’ятати про інше «проте»: немає значення, яку систему запам’ятовування ви використовуєте, оскільки її ефективність залежить лише від того, чи справді ви її дотримуєтеся.
За посиланням можна дізнатися більше корисної інформації на тему вивчення нової англомовної лексики.
Перший Кембриджський центр зичить вам успіхів у вивченні нових слів та змаганні зі своєю пам’яттю!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)