Ми живемо в час, коли багатьом батькам хочеться якомога раніше розпочати навчати своїх дітей. Часто ще до першого класу малеча вміє читати, писати та рахувати, а багато хто навіть знає деякі фрази іноземною мовою. Водночас є інша група батьків, які вірять, що не потрібно навантажувати дитину в такому ранньому віці: попереду ще стільки часу, щоб опанувати знання! Тож хто з них дійсно має рацію? Спробуємо розібратися (спойлер: правда десь посередині).
Усі ми чули про те, що діти краще та швидше засвоюють інформацію, ніж дорослі. Це стосується не лише вивчення іноземної мови, а й усіх знань загалом. Крім того, дослідження Гарвардського університету показали, що вивчення другої мови, крім іншого, позитивно впливає на здатність критично мислити та знаходити нестандартні рішення в майбутньому. У перші чотири роки життя в малечі формується здатність до навчання та закладається фундамент подальшого розвитку. Уся інформація, до якої дитина має доступ у цей період життя, згодом формуватиме її когнітивні (розумові) та соціальні навички.
Треба розуміти, що процес навчання дошкільнят виглядає не зовсім так, як ми звикли думати. Вони не сидять за партами та не вчать правила побудови речень. Натомість маленькі студенти співають пісень та грають у різноманітні ігри. Отже, вони навіть не усвідомлюють, що насправді вчаться: для них увесь процес – суцільна забавка.
Тим не менш, вони показують чудові результати. Якщо, наприклад, говорити про вимову, то часто їхній акцент такий самий, як у носіїв: у такому ранньому віці вони можуть блискуче імітувати будь-які звуки, що їм і допомагає. Водночас важливо розуміти, що діти краще засвоюють другу мову не тільки тоді, коли тричі на тиждень відвідують заняття курсів англійської, а й коли постійно чують її в найближчому оточенні.
Опоненти раннього вивчення другої мови теж певною мірою мають рацію. Наприклад, було проведено низку незалежних одне від одного досліджень. У них брали участь діти з Великої Британії, які вивчали французьку мову, діти з Данії, які вивчали англійську мову, та діти зі Швейцарії, які також займалися англійською. У кожному з досліджень була група дітей, які почали вивчати другу мову в дещо старшому (11 років) та молодшому (8–9 років) віці. Результати тих, хто почав вивчати іноземну мову пізніше, були кращими – такого висновку дійшли у всіх згаданих дослідженнях. Це пояснюють тим, що у віці 11 років у дітей уже сформовані навички, потрібні для навчання: вони розуміють, що і як саме їм потрібно робити, щоби максимально добре засвоїти нову інформацію.
Обидві точки зору цілком збігаються з так званою теорією критичного віку. Суть її полягає в тому, що після досягнення підліткового віку в людей значно падає здатність до вивчення другої мови: дорослим починати з нуля та досягати високих результатів у цьому набагато складніше, ніж дітям. На противагу цій теорії можна зазначити, що дорослі та підлітки значно швидше прогресують: вони розуміють абстрактні категорії, добре проводять асоціації та вміють логічно мислити, що дуже допомагає.
З останнього аргументу випливає основна проблема у вивченні мови в дошкільному віці. Точніше сказати, не проблема (адже в дітей ніякої проблеми немає), а ставлення дорослих до такого навчання. Важливо пам’ятати, що діти залишаються дітьми, якою мовою вони б не говорили. Будь-яка мова – це не про граматичні правила чи словниковий запас, це про світ навколо нас і його розуміння. Малеча може осягнути лише зрозумілі їй категорії та говорити про те, що вона знає (а це не так багато, навіть у віці 10 років). Саме через це кожен підручник починається з Present Simple, а підручники вище рівня A2 для дітей можна зустріти вкрай зрідка.
Як вчитель, я працюю з дітьми щодня та розумію, наскільки вік важливий у вивченні мови. У мене були випадки, коли студенти не могли осягнути різницю між минулою тривалою (Past Continuous) і минулою завершеною (Past Simple) діями. І проблема тут зовсім не в тому, що вони не знали правил побудови чи другої форми неправильних дієслів: вони навіть в українській мові не бачили різниці – і це нормально! На все свій час.
Звісно, батьки краще знають і розуміють своїх дітей, і саме їм вирішувати, коли їхні діти готові почати вивчати другу мову. Головне – розуміти вікові особливості та підтримувати малечу, а також адекватно оцінювати її здобутки.
Ще цікаве:
Чи потрібні правила на курсах англійської для дітей
Чи повинні діти вчити англійську з носієм?
Як самостійно навчати англійській дошкільнят
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)