Як часто ви виходите з діалогу або з суперечки без нервових посмикувань одного з очей?) Тому поговорімо про те, як створити в діалозі правильний, позитивний настрій і за допомогою яких прийомів можна зробити діалог конструктивнішим.
Найголовніше правило
Завжди розрізняйте чи потрібно взагалі вступати в діалог. Перед початком розмови, корисно замислитися чого ми хочемо досягти, яких цілей? Переконати людину, зрозуміти її позицію, розібратися в питанні чи донести їй свою точку зору? І чи справді воно того варте, якщо ми говоримо, наприклад, з незнайомою людиною з соцмереж.
Щоби провести діалог продуктивніше, не скотитися у взаємні звинувачення з образами, знадобляться сили як з нашого боку, так і з боку співрозмовника.
Тут потрібно зважити всі плюси та мінуси, пам’ятайте, що ви не зобов’язані нікого переконувати, в першу чергу потрібно дбати про своє здоров’я.
Емоційні стани
Розгляньмо декілька емоційних станів, які потрібно виокремити перед початком діалогу.
- Співрозмовник може бути налаштований захищати свою позицію, а не вдумуватися в аргументи й наближатися до правди. Таке буває коли людині здається, що важливе для нього переконання піддається атаці. Тому, якщо ми хочемо, щоб співрозмовник щиро замислювався, важливо створити для цього комфортну і безпечну атмосферу.
- Співрозмовнику може бути не цікаво замислюватися про коректність своєї позиції в цей момент. Можливо він просто хоче поділитися емоціями, розраховує на емпатію або ж хоче досягти порозуміння. Не варто давати людині якісь поради або ще гірше пояснювати чому вона не права, коли їй просто потрібно виговоритися та отримати підтримку. Намагайтесь відрізняти ситуації, коли людина хоче досліджувати свої переконання і перевіряти їх на коректність від ситуацій, коли їй просто хочеться виговоритись і бути почутою.
- У нас також може виникати захисна реакція і тоді вже ми не особливо схильні щиро переглядати свої позиції. Теж є моменти коли хочеться просто бути почутим і зрозумілим, отримати підтримку в питанні, що турбує, а не сперечатися про щось. Окремо зазначимо, якщо у вас немає ресурсів стримувати емоції або висловлювати їх спокійно, то діалог навряд чи вийде конструктивним та продуктивним. В такому разі не варто його й починати.
Як вести діалог?
Тепер перейдемо до того, що власне робити, щоб досягати очікуваних результатів. А ще – як вести ввічливі не конфронтаційні діалоги й при цьому ефективні. Розглянемо декілька механізмів.
- Ставтеся до співрозмовника доброзичливо. Потрібно пам’ятати, що навіть якщо у нього і є якісь невірні, як нам здається, переконання це не тому, що він злий чи дурний. Так стається тому що його позиція сформувалася під впливом різних факторів, більшість з яких навіть від нього не залежали. На наші переконання багато в чому впливають оточення, виховання, батьки, ЗМІ, різні життєві ситуації, події та багато іншого. До того ж всі люди іноді помиляються, розвивайте свою безоцінковість. Щоби співрозмовник відчув ваш настрій, використовуйте такі вирази:
What do you think about/of….? | Що ви думаєте про …? |
Do you think/feel ….? | Чи вважаєте/відчуваєте ви, що…? |
How do you feel about ….? | Що ви відчуваєте щодо …? |
Could you tell me ….? | Чи могли б ви мені сказати …? |
What’s your opinion about …? | Яка ваша думка щодо …? |
That’s interesting. Tell me more. | Це цікаво, розкажіть мені більше. |
- Налаштуйтеся на співпрацю, а не на конфронтацію. Співрозмовник нам не ворог і йому теж важливо мати вірну позицію з питань, що обговорюються. Якщо людині здаватиметься, що ми хочемо просто її переконати, вона буде налаштована тільки на захист. Отже, співрозмовнику варто показати, що ми відкриті для отримання нової інформації і наша мета – разом розібратися в питанні. Показати свою зацікавленість можна такими питаннями:
I don’t really understand ….? | Я не зовсім розумію…? |
Could you explain to me ….? | Чи могли б ви пояснити мені …? |
I didn’t quite get that. | Я не зовсім зрозумів. |
Excuse me, did you say that ….? | Вибачте, ви сказали, що ..? |
Are you saying that ….? | Ви говорите, що…? |
- Отримайте згоду на діалог. Якщо ви збираєтеся почати діалог який триватиме довше ніж кілька реплік, корисно запитати у співрозмовника чи хоче він взагалі про це з вами розмовляти. По-перше, якщо співрозмовник не хоче з вами говорити, то нормальний діалог у вас все одно не вийде. По-друге, аргументи або питання без попиту, можуть бути сприйняті, як агресія. По-третє, так ми покажемо співрозмовнику, що нам важливо не порушити його межі й він буде налаштований доброзичливо.
Why don’t we discuss it? | Чому б нам це не обговорити? |
How about…? | Як щодо…? |
Are you free to…? | Чи вільні ви для …? |
Do you feel like…? | Чи налаштовані ви …? |
Would you like to…? | Чи хотіли б ви? |
- Ставте уточнювальні питання. Вербалізуйте важливу частину почутої інформації у форматі зворотного питання. Іноді небажані емоції виникають через непорозуміння. Можна почати сперечатися з тим чого людина насправді не мала на увазі. Ми легко можемо зробити невірне припущення про позицію співрозмовника ненароком приписати йому те, чого він не говорив і не думав. Дискусія зі співрозмовником перетворюється на війну з вітряками.
Did you mean that….? | Ви мали на увазі, що …? |
What do you mean by…? | Що ви маєте на увазі говорячи про …? |
Does that mean… ? | Чи це означає, що …? |
So, you’re saying…? | Так, ви говорите …? |
Correct me if I’m wrong…. | Виправте мене, якщо я помиляюсь … |
- Активно слухайте. Проявляйте увагу до співрозмовника невербально – підтримуйте зоровий контакт, кивайте, зберігайте відкрите положення тіла. Ставте відкриті питання співрозмовнику, це дає людині зрозуміти, що ми її чуємо, а ще це допоможе їй докладніше висловити свою позицію.
- Ставте собі за мету зрозуміти співрозмовника. Дізнаватися чому людина має ту чи іншу позицію, часто буває цікаво. Можна поставитися до цього, як до дослідження.
- А як щодо емоцій в діалозі? На жаль, в більшості випадків вони грають проти нас. Тому, якщо ви відчуваєте роздратованість або злість, важливо говорити про це, але не звинувачувати співрозмовника. Говоріть виключно про себе і свої почуття, замість звинувачень використовуйте тільки факти. Пам’ятайте, що ніхто зі співрозмовників не зобов’язаний продовжувати діалог, якщо йому не комфортно.
Мирних вам діалогів.
Коментарі
Корисні вирази та поради, дякую
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)