Дитяче навчання — тема, яка викликає безліч питань у батьків. Особливо, коли йдеться про вивчення іноземної мови, адже кількість міфів щодо вивчення англійської в дитячому віці настільки велика, що деякі з нас не помічають, як починають вірити в їхню правдивість.
У Першого Кембриджського центру чимала експертиза у галузі дитячого навчання, а тому ми вирішили відповісти на популярні питання щодо вивчення англійської мови для дітей та підлітків, а також допомогти батькам не лише дати своїй малечі хорошу освіту, а й спростити шлях до знань.
Ба більше, нещодавно наші експерти Лідія Сімак та Юлія Корольова проводили зустрічі з батьками дітей різного віку, аби не лише розповісти основну інформацію про вивчення англійської, а й почути, які ж питання цікавлять батьків та з якими проблемами вони стикалися.
Тож сьогодні й ви дізнаєтесь скільки потрібно вчити мову, коли починати навчання та як перевіряти свою дитину і не нашкодити її мотивації!
Коли починати вивчати англійську?
Батьки часто чітко усвідомлюють чому англійська важлива, і намагаються якнайшвидше почати її вивчення. Таке прагнення можна лише похвалити, адже хороший рівень англійської відкриває безліч можливостей у дорослому віці. Однак, чи варто спішити?
Якщо дитина вивчатиме англійську як другу іноземну мову, то починати варто разом зі шкільними заняттями — у віці 6–7 років.
Ми наголошуємо на слові «іноземну», тому що, коли дитина або росте в англомовному середовищі, наприклад, живе в англомовній країні або в білінгвальній родині, хтось з батьків чи найближчих родичів говорить англійською то мова вивчається разом з рідною з найменшого віку. Це ситуації, коли дитина з однаковою частотою чує як англійську, так і рідну мову.
Якщо ж йдеться про вивчення іноземної, то до 6–7 років навчальний процес буде не надто продуктивним. Дитина засвоюватиме окремі слова, однак щоб заговорити бодай фразами, дитині спочатку потрібно більш досконало навчитись послуговуватись рідною мовою. Тобто добре читати, звʼязно писати та говорити, а цей процес починається у школі.
Не хвилюйтесь: якщо порівняти знання дитини, яка почала вчити англійську в 4 і 6 років, то різниця буде або ледь помітною, або взагалі відсутньою!
Як вчаться діти різного віку?
Коли ми говоримо про вивчення англійської, то найдоречніше буде розділити всіх на три вікові категорії, від яких і залежить як саме та чи інша дитина сприймає інформацію, це:
- діти — 6–11 років,
- молодші підлітки — 11–12 років,
- підлітки — 13–18 років.
6–10 років
Діти мають базове мислення, погано розуміють абстрактні поняття, не мають логіки та аналітичних здібностей, тому не сприймають правила. Вони вчаться за допомогою:
- контексту, викладач каже «I can swim» і жестами показує «плавати»
- ігор,
- картинок,
- наочних ситуацій.
Діти мають дуже яскраві підручники, де мало тексту, постійну зміну діяльності протягом уроку, а також вивчають лише знайомі для них теми — сімʼя, хобі, ігри, їжа, кольори й подібні.
11–12 років
Молодші підлітки — це перехідна категорія, де зберігаються ознаки двох інших — дітей та підлітків.
А тому вони мають більш дорослі книжки та меншу кількість змін діяльності, однак все ще вчаться з іграми, активностями.
Ця категорія вже може розглядати правила та продуктивно працювати в парах.
13–18 років
Підлітки — це діти, навчання яких зазнає найбільших змін, адже дорослішання та статеве дозрівання вимагають іншого, дорослого підходу.
У підлітків більш серйозні книжки, де багато текстів та менше зображень. Вони можуть розглядати абстрактні поняття, робити припущення та дискутувати.
Однак, проблем з цією категорією, мабуть, найбільше. Це:
- втрата авторитета вчителя,
- зацікавленість у думці одноліток,
- сонливість та власні переживання,
- бунт та відмова від актуальних донедавна хобі.
Хоч ця категорія і набагато швидше та продуктивніше вчиться, з дітьми такого віку потрібно працювати набагато інтенсивніше, аби вони не втрачали мотивацію.
Скільки часу треба на вивчення англійської?
Оскільки мова це не сукупність правил та граматичних «формул», то її вивчення в будь-якому віці — це постійний процес удосконалення.
Щодо дітей, то час на подолання рівня залежить від віку:
- діти витрачають приблизно 2 роки,
- молодші підлітки вчаться трохи швидше — приблизно 1,5 року потрібно для засвоєння рівня,
- підлітки можуть опанувати рівень за рік, однак, є виключення. Зокрема, йдеться про досить великий рівень B2, опанування якого може займати понад 2 роки.
Такі підрахунки є досить загальними, адже один рівень, наприклад, A1 дитина легко подолала за 2 роки, а потім на А2 мала певні проблеми й тому проходила додатковий, так званий, «буферний» курс, щоб повторити та закріпити всі знання.
Тому не хвилюйтесь, якщо дитина щось не засвоїла за відведений час — це нормально. Краще дайте їй змогу повторити матеріал цього рівня, перш ніж переходити до наступного.
Крім того, ви завжди можете проконсультуватись з вчителем щодо ваших подальших кроків!
Якого рівня очікувати від дитини у різному віці?
Виходячи з підрахунку на вивчення одного рівня у різному віці, ми можемо зрозуміти чого очікувати на кожному етапі навчання, а саме:
- діти в 11 років можуть повністю опанувати A2 Elementary,
- молодші підлітки до 13 років найчастіше опановують половину рівня В1 або Pre Intermediate,
- підлітки можуть засвоїти B2 Upper-Intermediate або ж розпочати вивчення C1 (вкрай рідко).
Тобто, батькам не варто очікувати в 9 класі знання рівня B2. Ба більше, діти, які не вивчають мову поглиблено, найчастіше випускаються зі школи з рівнем не вище B1.
Результати, які ми описуємо, це максимальна планка для того чи іншого віку. Однак, якщо дитина має перерви у навчанні, особисті проблеми в певний період, відчуває перевантаження та втому, то це все також впливатиме на результати.
Тому не тисніть на свою малечу, а більше цікавтесь її станом та враженнями від уроків, адже ваша допомога та мотивація рухатимуть дитину далі.
До речі, нижче таблиця від Cambridge University, де чітко підраховано скільки годин потрібно на опанування того чи іншого рівня в дитячому віці.
Для підлітків
Рівень | Кількість годин для проходження цього рівня від рівня нижче | Кількість годин для проходження цього рівня з нуля | Кількість тижнів для вивчення рівня (3 години занять у класі та 2 години домашніх завдань щотижня) |
---|---|---|---|
В2 | 220-270 | 750-950 | 44-54 |
В1 | 200-250 | 530-680 | 40-50 |
А2 | 180-230 | 330-430 | 36-46 |
А1 | 150-200 | 150-200 | 30-40 |
Для дітей
Рівень | Кількість годин для проходження рівня від рівня нижче | Кількість годин для проходження цього рівня з нуля | Кількість тижнів для вивчення рівня (2 години занять у класі та 30 хвилин домашніх завдань щотижня) |
---|---|---|---|
B1 | 240-300 | 780-980 | 80-100 |
A2 | 200-240 | 540-680 | 67-80 |
A1 | 180-240 | 340-440 | 60-80 |
Pre-A1 | 160-200 | 160-200 | 53-67 |
Тут також врахований рівень Pre-A1, коли дитина вперше стикається з мовою і починає вчити букви, звуки та базові мовні поняття.
Як розпочати навчання у дитячому віці?
Найчастіше вивчення англійської починається зі шкільної парти, однак паралельно батьки можуть залучати дитину до вивчення мови на позашкільних курсах чи заняттях з репетитором. Це дуже добре, адже у молодшому віці дитині дуже важко знайти шляхи практикувати мову поза уроком в школі, а тому на опанування рівня витрачається ще більше часу.
Крім того, викладач в школі може керуватись застарілими методиками, а програма МОН взагалі пропонує викладачу вводити на кожному уроці й вивчення лексики, і граматики, і практику читання, говоріння, слухання, письма. Цього настільки багато, що зʼявляється ризик не запамʼятати на уроці взагалі нічого.
Отож, якщо ви обрали додаткові заняття для малечі, керуйтесь цим алгоритмом:
- виберіть мовні курси та репетитора;
- сформуйте запит: наприклад, допомагати дитині з домашніми завданнями та матеріалом зі школи або дати більше навантаження, аби дитина швидше опанувала мову, або навчити мови з нуля, якщо з певних причин в школі дитина не засвоїла матеріал;
- перевірте поточний рівень знань дитини: майже кожна мовна школа та репетитор пропонують такий тест. Врахуйте, що він має містити перевірку всіх 4 мовних навичок та лексики, граматики;
- розпочніть навчання у зручному форматі;
- дізнайтесь відгук щодо уроків у дитини, її враження;
- поговоріть про процес навчання з викладачем за певний час.
Якщо фідбек дитини та викладача вас влаштовує, то продовжуйте займатись і намагайтесь не робити великі перерви. Ми рекомендуємо віддавати дітей навчатись навіть влітку, щоправда, на коротші курси.
Як перевіряється рівень знань дитини на початку та протягом навчання?
Всім батькам хочеться бути впевненими, що навчання дає результат. Просити дитину розказати щось англійською або купити морозиво у подорожі за кордоном — не найкращий варіант для контролю.
Коли ви розпочинаєте навчання, то варіантів для тестування досить багато. Головне, як ми вже зазначали, щоб завдання перевіряли всі 4 мовні навички, а також знання лексики та граматики.
Важливо, щоб знання дитини обовʼязково перевірили, перш ніж починати навчання.
Адже, CEFR поділяє всі знання так, щоб ми вчились, нашаровуючи нові конструкції та правила на вже відомі для нас.
Пропускаючи бодай пів рівня — дитина чи дорослий студент ризикують застрягнути без прогресу.
В процесі…
Якщо ж дитина вже вчиться, то найкращим способом перевірити її знання буде комплексний підхід до справи:
- поговорити з дитиною та зʼясувати як вона відчуває свої успіхи,
- поговорити з викладачем щодо навантаження та активності малечі на уроках,
- регулярно дивитись результати тестів після завершення юнітів, модулів,
- а також звертати увагу на те, наскільки легко дитині робити домашні завдання на курсі.
Такий контроль дає найбільш повну картинку для батьків.
В нашому центрі, до речі, є сучасна система для контролю успішності — онлайн-кабінет для батьків. Там можна побачити:
- як дитина відвідує заняття,
- які теми проходить,
- яке домашнє завдання дає викладач,
- як вона пише модульні тести,
- а також раз на 6 тижнів отримати індивідуальний розгорнутий аналіз роботи вашої дитини від викладача.
Це дуже спрощує батькам процес контролю своєї дитини та вберігає дітей від травматичного досвіду, коли батьки змушують щось розказати англійською, аби перевірити чи дійсно вона навчилась чогось.
Що обрати: онлайн чи офлайн?
Умови навчання в Україні зараз дуже нестабільні: обстріли, можливі відключення світла, часті тривоги. Все це змушує батьків замислитись про безпечні умови для навчання дитини.
В нашому центрі офлайн групи працюють, однак лише для підлітків. Це повʼязано в першу чергу з безпековою ситуацією в країні.
Однак, хочемо запевнити кожного, що при правильному підході, формати онлайн та офлайн дають однаково ефективні результати. Ми перевірили це за останні 3 роки з початку пандемії COVID-19.
В обох форматах можливі інтерактивні завдання, ігри, наочні приклади та найголовніше — спілкування між студентами англійською. Важливо, аби дитина мала мотивацію відвідувати заняття та бути активною на уроці, а викладач подбає, щоб уроки були небанальними!
Чи варто давати дитині додаткові завдання вдома?
Практикувати англійську дуже важливо і чим частіше та різноманітніше це робить дитина — тим краще для її рівня. Однак, варто розуміти, що для такої мети не підходить будь-який мультик чи книжка. Для того, щоб зробити додаткове дозвілля англійською продуктивним, батькам потрібно врахувати кілька порад.
- Порадьтесь з викладачем дитини щодо того наскільки дитина завантажена. Можливо, сам викладач дасть рекомендації щодо додаткових завдань, якщо вона вправно справляється з програмою.
- Не змушуйте дитину, спробуйте провести час з користю разом. Якщо ви обираєте мультик, то подивіться його разом. Обговоріть після незнайомі слова чи сюжет мультфільму англійською. З цим впорається навіть мама чи тато з низьким рівнем мови.
- Якщо ви обрали прочитати книжку, то читайте її паралельно з дитиною та час від часу обговорюйте ваші враження, нові слова чи вирази, які ви побачили.
- Залучайте всю сімʼю до практики мови, грайте в ігри англійською та показуйте вашій малечі, що ви також розвиваєте свої знання. Так дитина зможе брати з вас приклад.
Важливо! Обирайте лише адаптовану літературу, а мультфільми чи кіно відповідно до рівня вашої дитини. Краще буде, якщо ви переглянете ту стрічку, яку дитина вже бачила рідною мовою.
Як зрозуміти що дитина втрачає мотивацію?
Це складне питання, адже батькам потрібно навчитись відділяти моменти, коли дитина жаліється і капризує, а коли дійсно зʼявляються проблеми з її навчанням.
Ви, як ніхто інший, знаєте свою дитину, тож спробуйте поговорити та дізнатись про проблему детальніше. Можливо, дитина почала відчувати дискомфорт через викладача або одногрупників, втомилась від інтенсивного навчання, має інші, особисті проблеми чи переживання.
Не поспішайте відмовлятись від уроків з першими скаргами дитини, краще приділити більше уваги малечі та дізнатись якомога більше про проблему.
Часто брак мотивації гостро відчувається в підлітковому віці. На це є безліч причин: від особистих переживань до фізіологічних особливостей організму, який втомлюється набагато швидше в такому віці.
Батькам та викладачам важче змотивувати підлітків, адже немає жодної універсальної поради. Вам допоможе лише індивідуальний підхід, щире зацікавлення в проблемах дитини та бажання допомогти подолати всі перешкоди. Спілкуйтесь з дитиною та співпрацюйте з викладачем, аби досягти найкращих результатів.
Дитина розповідає, що цілий урок вони розбирали один текст — це нормально?
Деколи батьки не розуміють чому на уроці відбувається та чи інша дія, що є цілком нормальним, адже вчителі не дарма здобувають вищу освіту, а потім постійно підвищують свою кваліфікацію, аби відповідати світовим стандартам сучасного викладання.
Однак, аби вам було простіше розуміти логіку уроку, ми простою мовою пояснимо основні складові хорошого уроку.
- Урок завжди має певний фокус, зазвичай, 1 або 2, залежно від тривалості. Фокусом може бути або покращення однієї з мовних навичок, або вивчення нової лексики, або опанування нових граматичних конструкцій.
Тобто за 90 хвилин уроку студент може вивчити нові слова і потренувати аудіювання, вивчити нову граматичну структуру і потренувати читання, потренувати читання та говоріння, але не все одразу.
- Фокус уроку означає, що всі вправи, які виконуватимуть діти направлені на покращення одного аспекту. Тому, якщо це практика читання, то це не лише безпосередньо ознайомлення з текстом, а і:
- вправи на пошук специфічної інформації,
- вправи, які перевіряють розуміння тексту (наприклад, true or false),
- обговорення власних думок щодо змісту тексту,
- пошук нової лексики й інші подібні.
- На таке опрацювання тексту можна витратити повноцінний 45-хвилинний урок і це нормально.
- Крім того, на уроці також є обговорення питань щодо домашньої роботи, small talk з викладачем та одногрупниками щодо настрою чи якихось новин в житті студентів. Все це забирає додатковий час.
- Багатьом незрозуміло як можна вчити нові слова половину уроку, однак варто памʼятати, що лексика — це не слово і переклад, який треба завчити, а цілий комплекс інформації:
- значення слова,
- принципи його використання,
- конструкції, в яких воно вживається,
- з якими частинами мови поєднується та інше.
- Так само це працює і з граматичними конструкціями. Це не зубріння правила, що таке Past Simple, а синтез вправ, які допомагають наочно зрозуміти як говорити чи писати, використовуючи його.
Тому, не лякайтесь, якщо ваша дитина ретельно опрацьовує кожен мовний аспект — це не пуста трата часу, а ефективна система!
Це були 10 найчастіших питань від батьків, які прагнуть знайти для дитини хороший варіант навчання. Однак, якщо у вас є додаткові питання до нас, то пропонуємо залишити їх у коментарях до нашого блогу або звернутись до дбайливих менеджерів центру, які проконсультують вас з питань освіти в різному віці.
Це можна зробити за номером телефону +380 (44) 580 33 00 або електронною поштою info@cambridge.ua.
І нехай шлях до ідеальної англійської буде для вашої дитини захопливою пригодою, а не надокучливим тягарем!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)